Zobacz jak wyglądała 12. konferencja

Moto Idea 2022

Niemal 250 uczestników zgromadziła 12. edycja Konferencji Moto Idea, która odbyła się 27-28 września w Łodzi. Jesienna aura nie ostudziła temperatury dyskusji pomiędzy prelegentami, rozmówcami paneli, uczestnikami i wystawcami. Zgromadzonych gości przywitali organizator konferencji, prezes zarządu Exact Systems, Paweł Gos oraz prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, który objął Moto Ideę patronatem honorowym.

W obecnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej niektóre rozmowy mogą być trudne, ale tym lepiej. Bo przecież na tej sali spotkali się sami profesjonaliści, a profesjonaliści, to ludzie, którzy niezależnie od tego jak jest czasami pod górkę, to szukają wspólnych rozwiązań i możliwości, gdzie każdy wychodzi z sytuacji win-win.

Ekstremalne warunki

Tematyka konferencji uwypukliła niezbyt optymistyczne nastroje panujące wśród producentów samochodów, dostawców części i komponentów oraz firm wspierających motobranżę. Wspólnym wątkiem przewijającym się niemalże we wszystkich prezentacjach i dyskusjach były ekstremalnie trudne warunki otoczenia gospodarczego. Skutki pandemii COVID-19, wojna w Ukrainie, inflacja, kryzys energetyczny, nowe regulacje środowiskowe, transformacja w kierunku elektromobilności- to wyzwania, z którymi obecnie mierzy się sektor automotive. Prelegenci byli zgodni również w innej kwestii: przestaliśmy szczegółowo planować przyszłość, jednak jesteśmy w stanie wskazać, dokąd może zmierzać rynek motoryzacyjny.

Konferencję rozpoczęło obszerne wystąpienie prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju, Pawła Borysa, w którym sporo uwagi poświęcił kryzysowi energetycznemu, wskazując krótkoterminowe działania stabilizacyjne podejmowane przez Polskę oraz podkreślając konieczność wypracowania wspólnych rozwiązań na poziomie całej Unii Europejskiej w dłuższej perspektywie.

Zakładam scenariusz tak zwanego miękkiego lądowania dla polskiej gospodarki. Po raz kolejny poradzimy sobie z wyzwaniami. Oczywiście wszyscy odczuwamy koszty inflacji i destabilizację związaną z cenami energii, wzrost wynagrodzeń, trudności z dostępnością pracowników, ale poradzimy sobie z tymi wyzwaniami i w przyszłym roku odnotujemy wzrost gospodarczy, podczas gdy kilka gospodarek europejskich zagrożonych jest recesją.

Magnetyczne osobowości na scenie Moto Idei

Układając program merytoryczny spotkania, organizatorzy sięgnęli nie tylko po znanych i cenionych w branży motoryzacyjnej ekspertów. Zaproszenie do wystąpień skierowali również do osobowości biznesowych, które prezentują szerokie spojrzenie na rozwój i przyszłość. W niespełna godzinnym wystąpieniu dr Maciej Kawecki przedstawił szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, z sukcesem stosowanych w wielu branżach.

Czasami łatwo jest ulec pokusie wdrożenia technologii, która przyniesie nam krótkotrwałe korzyści i zyski finansowe. Jeżeli ona nie stawia w centrum człowieka, to wcześniej czy później zrobi nam więcej złego niż dobrego.

Natomiast Brad Templeton, wykorzystując świetną znajomość trendów światowych, zaprezentował zmiany zachodzące w motoryzacji, powody, które stoją za tymi zmianami oraz ich znaczenie dla społeczeństwa.

Nietypowy charakter miało wystąpienie Jarosława Wolskiego. W formule “fireside chat” rozmawiał z prezesem Exact Systems, Pawłem Gosem na temat inwazji Rosji na Ukrainę oraz roli Polski w tym konflikcie. Cywilny ekspert ds. wojskowości podkreślił, że nie ma żadnych najmniejszych szans, żeby Rosjanie byli w stanie wykonać skuteczną, pełnoskalową agresję konwencjonalną na terytorium Polski czy też jakiegokolwiek kraju NATO.

Nie ma żadnych najmniejszych szans, żeby Rosjanie byli w stanie wykonać skuteczną, pełnoskalową agresję konwencjonalną na terytorium Polski czy też jakiegokolwiek kraju NATO.

Krótkoterminowe prognozy

Podczas dwudniowego spotkania nie zabrakło najnowszych danych dotyczących perspektyw motobranży. Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems zaprezentował wyniki 6. wydania MotoBarometru (https://motobarometer.com/) – raportu badającego nastroje wśród przedstawicieli branży automotive w Europie. W tym roku swoją opinią na temat produkcji motoryzacyjnej, zatrudnienia w branży, a także sytuacji geopolitycznej podzieliło się niemalże 1000 respondentów z Polski, Belgii, Czech, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Turcji i Węgier. Robert Herzberg powoływał się na analizy firmy Boston Consulting Group. W swoim wystąpieniu podkreślił jak dużą rolę dla produkcji samochodów przez kolejną dekadę będą miały nowe technologie, a także wskazał potencjalnie dochodowe obszary. Wiceprezes Antal Poland, Artur Migoń, zaprezentował najważniejsze trendy na rynku zatrudnienia, powołując się na wyniki raportów “Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, “Raport Płacowy Antal, 11 edycja, 2022”. Ta tematyka była kontynuowana w panelu dyskusyjnym z udziałem ekspertów: Agnieszki Zielińskiej, dyrektor Polskiego Forum HR, Anny Tymoshenko z Invest in Częstochowa, Kingi Marczak z Personnel Service, Piotra Blachury, human resources director, LG Energy Solution, Magdaleny Tyrańskiej, AAS Recruitment oraz Michała Południoka , prezesa zarządu Brad Consulting.

Co u nas słychać?

Andrzej Korpak, wieloletni prezes zarządu i dyrektor generalny Stellantis, przyjął za cel swojego wystąpienia dodanie otuchy przedstawicielom motobranży. Kolejni prelegenci, opowiadający o realiach funkcjonowania w tym trudnym obecnie otoczeniu gospodarczym również szukali plusów sytuacji. Udało się to uczestnikom pierwszego panelu dyskusyjnego w składzie Tomasz Gębka, Dyrektor Zakładu, FCA Poland, Rafał Rudziński, Prezes Zarządu, Robert Bosch, Ewa Łabno – Falęcka, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji zewnętrznych, Mercedes-Benz Polska, Janusz Puzoń, Dyrektor Zakładu, Stellantis Gliwice. Rozmowa na temat wpływu pandemii, braków komponentów, rosnących stóp procentowych oraz wojny w Ukrainie prowadzona była przez prezesa Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Pawła Widła.

Kapitanowie firm opowiadali, w jaki sposób pandemia, braki komponentów oraz wojna w Ukrainie wpłynęły na produkcje w ich zakładach. Nie zabrakło dobrych newsów, dotyczących uruchomionych inwestycji, przejmowania nowych kompetencji. Z drugiej jednak strony wciąż powtarzały się słowa na temat niestabilności rynków i skrócenia okresu planowania produkcji.

Panele dyskusyjne

Pytań, na które branża motoryzacyjna musi odpowiedzieć jest wiele. Podczas dwudniowej konferencji dyskutanci próbowali znaleźć odpowiedź na kilka a nich: Ile tracą firmy bez wdrożonej strategii zrównoważonego rozwoju? Czy nowe modele zatrudnienia i pracy w motoryzacji są odpowiedzią na braki kadrowe oraz deficyty kompetencyjne? Co musimy zrobić, by być gotowym na koniec produkcji pojazdów spalinowych do końca 2035 roku?

W erze dynamicznych zmian, jakie przetaczają się nad polską gospodarką, dyskusje przybierały gorący ton. Podejście do wytycznych związanych z bliskim końcem produkcji samochodów spalinowych, nowymi regulacjami dotyczącymi raportowania ESG najbardziej podzieliły rozmówców. Głos w sprawie zabrali m.in. Paweł Kowalczyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i strategii oraz Irena Dul, sustainability manager z firmy E.ON edis energia, a także Andrzej Marcinek, członek zarządu z firmy Gedia, Wojciech Konecki, prezes APPLIA Związek Producentów AGD, wiceprezes KIG, Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. Komunikacji i relacji zewnętrznych, Mercedes-Benz Polska, Bogusław Zawisza, dyrektor jakości, BWI Krosno oraz Roman Zabłocki, business unit director, Antal Poland.

Sala EXPO

Motoideowa dyskusja odbywała się nie tylko na scenie. Tydzień przed konferencją uczestnicy mieli okazję wziąć udział w Moto Idea Launch – spotkaniu online, które pozwalało poznać się na tydzień przed spotkaniem w Łodzi.  Uczestnicy mieli możliwość włączania się do rozmowy, poprzez zadawanie pytań w trakcie paneli dyskusyjnych. Udostępnienie przestrzeni ekspozycyjnej wystawcom było nowością podczas tegorocznej edycji. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się stoiska prezentujące maszyny, roboty i firmy oferujące rozwiązania dla biznesu. Mateusz Amroziński nie tylko opowiadał o wdrożeniach firmy FANUC podczas swojego wystąpienia, ale też prezentował roboty w sali Expo.

Elektromobilność – fascynuje i przeraża

Podczas dwóch dni poznaliśmy zdanie 35 przedstawicieli związanych z branżą motoryzacyjną. Prelegenci próbowali znaleźć optymistyczne informacje dotyczące najbliższej przyszłości. I mimo wielu trudności, o których dowiadywaliśmy się wraz z każdym kolejnym wystąpieniem, wciąż aktualne pozostają słowa prowadzącego wydarzenie:

Wszyscy jesteśmy szczęściarzami. Dlaczego? Bo wszyscy pracujemy w branży motoryzacyjnej!

Jak branża poradzi sobie z transformacją, której wszyscy jesteśmy dzisiaj świadkami? Czy producenci i dostawcy odnajdą się w nowej rzeczywistości? Sprawdzimy to już za rok, podczas kolejnej edycji konferencji.

Podziękowania za pomoc w organizacji 12 edycji konferencji kierujemy do sponsorów głównych: Antal Polska, E.ON edis energia; sponsora gali Personnel Service; sponsorów wspierających: AAS Recrutiment, Fanuc Polska, VIA technika obróbki powierzchniowej, WinWin Balance; partnerów: Polski Fundusz Rozwoju, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Polskie Forum HR, Invest in Częstochowa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk; patronów medialnych: WP autokult, superauto.pl, staleo.pl, zrobotyzowany.pl, 3don.pl, Motofaktor.

12. konferencja

Galeria zdjęć