Przez dwa dni uczestnicy brali udział w inspirujących prezentacjach, panelach dyskusyjnych i sesjach networkingowych, analizując najważniejsze wyzwania i przyszłość sektora motoryzacyjnego.
Konferencję otworzył Paweł Borys, partner zarządzający w MCI Capital, omawiając wyzwania makroekonomiczne, które stoją przed Europą i Polską, a szczególnie przed sektorem automotive. Borys wskazał, że przewidywany wzrost gospodarczy w Polsce do 3,5% w 2025 roku może wspomóc branżę, jednak sektor motoryzacyjny wciąż mierzy się z wyzwaniami, takimi jak wysokie koszty oraz rosnące oczekiwania konsumentów, co zmusza do przyspieszenia robotyzacji i rozwoju elektromobilności.
Jest szansa, że polska i europejska gospodarki w 2025 roku będą miały lepszą koniunkturę dzięki zarówno silnikowi inwestycji, jak i konsumpcji, co powinno się przekładać na poprawę koniunktury w branży motoryzacyjnej. Z perspektywy zmian strukturalnych aktualna pozostaje teza, że jesteśmy w dekadzie zmienności i turbulencji. Żarty się skończyły. Nastąpiła zmiana w układzie gospodarki światowej. Wojna handlowa w obszarze najbardziej zaawansowanych technologii nasiliła się. Zarówno Europa, jak i USA są pod silną presją konkurencyjną ze strony Chin, zwłaszcza w obszarze najnowocześniejszych sektorów gospodarki. Te zmiany są strukturalne, one będą trwały wiele lat, aż nie wyłoni się z tego jakaś nowa równowaga.
Paweł Borys, partner zarządzający MCI Capital
Panel dyskusyjny poprowadził Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. Uczestnicy – przedstawiciele wiodących firm, takich jak Volkswagen, Robert Bosch i BASF – dyskutowali o obecnej kondycji branży, wyzwaniach wynikających z globalnych turbulencji i możliwościach utrzymania silnej pozycji sektora w polskiej gospodarce.
Wystąpienie Jacka Opali, prezesa Exact x Forestall, prezentującego wyniki raportu „Moto Barometr” ujawniło pesymistyczne nastroje europejskiej branży motoryzacyjnej. Opala przedstawił propozycje działań ochronnych dla europejskiego rynku, takie jak nałożenie ceł na chińskie samochody elektryczne oraz rozwój alternatywnych napędów, w tym wodoru i e-paliw.
Szczególnym punktem programu był fireside chat z Rafałem Sonikiem, przedsiębiorcą i mistrzem sportów motorowych, który podzielił się filozofią wytrwałości i „poszukiwania szczelin” na drodze do sukcesu. Jego słowa o determinacji i wytrwałości w dążeniu do osiągnięcia celów zainspirowały uczestników, przypominając, że zarówno sport, jak i biznes wymagają zaangażowania i adaptacji do zmieniających się warunków.
Życie jest takie, jakie je czynimy. Nasz świat, biznes, wzrost, stagnacja lub regres zależą w największym stopniu od naszej pilności i od poszukiwania szczelin. Rok po roku znajdowałem takie szczeliny, choć w 2012 byłem czwarty, w 2013 trzeci, a w 2014 drugi – za każdym razem jechałem, by się ścigać i wygrać. Patrząc wstecz, widzę, że to najpiękniejsza historia, jaką można napisać w życiu. Trzeci, piąty, wypadek, czwarty, trzeci, drugi… aż w końcu pierwszy.
Rafał Sonik
W dyskusji „Luka konkurencyjna na rynku nowych technologii” uczestnicy analizowali, w jaki sposób europejskie firmy mogą skutecznie konkurować z zagranicznymi gigantami, przyspieszając wdrożenie nowoczesnych rozwiązań.
Drugi dzień konferencji rozpoczęły panele dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi w branży motoryzacyjnej. W dyskusji „Co musimy zrobić, aby różnorodność napędzała rozwój biznesu?” paneliści omawiali wyzwania związane z zarządzaniem zespołami wielopokoleniowymi i różnorodnymi kulturowo, a także znaczenie strategii HR dla rozwoju całego sektora.
Panel „Doświadczenie koncernu czy zwinność startupu?” zgromadził ekspertów omawiających współpracę między dużymi koncernami a startupami. Michał Wendeker, CEO & Chief Innovation Officer AutonomyNow, oraz Magdalena Surowiec, Managing Partner Unfold.vc, dyskutowali o tym, jak połączenie zwinności startupów z doświadczeniem większych firm może przyczynić się do sukcesu technologicznego w motoryzacji.
Pierwszy dzień Konferencji zamknęła uroczysta Gala, podczas której osoby oraz firmy, które wywarły znaczący wpływ na branżę motoryzacyjną w Polsce, otrzymały statuetki i dyplomy Moto Idea Awards. Wśród laureatów tej prestiżowej nagrody znaleźli się:
Renata Szydłowska Szubert, HR Manager, Cooper Standard Polska Sp. z o.o.
NSK Steering Systems Europe (Polska) sp. z o.o.
Saint-Gobain Innovative Materials Polska sp. z o.o. Sekurit Polska
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „BEJ-POL” Ochocki Jacek
Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
Moto Idea 2024 okazała się wydarzeniem pełnym inspirujących rozmów, zwracającym uwagę na konieczność współpracy i innowacyjności w odpowiedzi na wyzwania rynkowe. Konferencja dostarczyła cennych wskazówek i strategii, które mogą pomóc branży skutecznie konkurować globalnie oraz sprostać rosnącym wymaganiom regulacyjnym i technologicznym.
Strona internetowa:
Agencja reklamowa adStone / Poznań