Cała branża w jednym miejscu

Tegoroczna Moto Idea pod wieloma względami zapisze się jako wyjątkowa w swojej całej, kilkunastoletniej historii.

Najważniejszym przesłaniem tegorocznego wydarzenia były zmiany związane z globalną transformacją mobilności i mega trendami w branży automotive. Nie zabrakło również dyskusji na pozostałe gorące tematy, m.in. dotyczące wzrostu cen surowców oraz transportu, kłopotów z logistyką, czy ograniczeń w podaży komponentów. Ponad 30 prelegentów i panelistów opowiedziało nie tylko o tym jaka przyszłość czeka motobranżę w kolejnych latach, ale po raz pierwszy odnieśli się do zmian, które dzieją się na naszych oczach.

Perspektywy i prognozy

Spotkanie rozpoczęło się mocnym akcentem. Już na wstępie została podjęta próba podsumowania tego, co w sektorze automotive i polskiej gospodarce działo się w ostatnich miesiącach, a co najważniejsze, prelegenci opowiedzieli o perspektywach i prognozach na kolejne lata.

Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju w swoim wystąpieniu potwierdził, że branża motoryzacyjna traktowana jest przez rząd Polski z wysokim priorytetem. W ostatnich miesiącach i latach zostało zrobionych kilka kroków, które przybliżają nas do wzrostu wolumenów elektryków na polskich drogach. Ale żeby go osiągnąć trzeba zrobić dużo więcej. I w zakresie dopłat, infrastruktury, ale i świadomości – bo ta jest wciąż bardzo niska.

Dr Mario Herger, technology trend researcher z Doliny Krzemowej, w swym kontrowersyjnym wystąpieniu skupił się na pojazdach autonomicznych, prognozując, że już za kilka lat manualne prowadzenie samochodu na wybranych drogach publicznych będzie zakazane. Elektryfikacja również przyspieszyła i np. w Niemczech wg. Dr Hergera już na początku 2023 roku będzie rejestrowanych więcej eko aut niż tych o tradycyjnych napędach spalinowych.

Karol Sokołowski zaprezentował wyniki badań IHS Markit, omawiając kolejno czynniki mające największy wpływ na stronę popytową jak również podażową, tłumacząc m.in. problem z dostępnością półprzewodników oraz określając perspektywę dwóch lat, których potrzebujemy, aby odbudować przedpandemiczny wolumen produkcji samochodów.

Pierwszego dnia Konferencji miała miejsce premiera jubileuszowego, 5. wydania MotoBarometru- raportu badającego nastroje wśród przedstawicieli branży automotive. W tym roku swoją perspektywą podzieliło się blisko 800 respondentów z 11 krajów. Członek zarządu Exact Systems Jacek Opala podsumował wcześniejsze edycje oraz podzielił się swoimi 5 motożyczeniami na kolejne 5 lat. Trzymamy mocno kciuki, aby 10. edycja badania potwierdziła, że życzenia zbudowane były na fundamencie możliwego wykonawstwa.

 

 

 

 

 

 

Wyjątkowa debata

O tym, w jaki sposób przygotować przemysł motoryzacyjny w Polsce do zmian w motobranży trwała dyskusja w panelu moderowanym przez dyrektora ds. kontaktów z rządem z firmy Stellantis, Pawła Widła. Swoją perspektywą podzielili się dr Ewa Łabno Falęcka z Mercedes-Benz Manufacturing Poland, digital transformation advisor Tomasz Klekowski, Jarosław Kurosz z Volkswagen Września oraz Bartek Swatko z firmy Deloitte.

Kolejnemu panelowi nadawał rytm niezależny ekspert automotive Grzegorz Banakiewicz. Dyskusja na temat postpandemicznej rekonwalescencji sektora automotive została poprzedzona prelekcjami Andrzeja Marcinka z firmy Gedia, Mateusza Amrozińskiego z Fanuca oraz kierownika ds. planowania rozwoju oraz strategii z Opel Manufacturing Poland, Mariusza Deląga.

Trzeci blok poruszał kwestie najbliższe organizatorowi Konferencji, firmie Exact Systems. Nie dziwi więc, że moderacji panelu podjął się prezes zarządu firmy, Paweł Gos, a wśród panelistów znalazł się kierownik działu inżynieryjnego w Exact Systems, Jakub Cieśla. Motobranżę reprezentowali Paweł Boczarski z Saint-Gobain Sekurit oraz Grzegorz Bławacki z Toyota Manufacturing Poland. Wśród przedstawicieli non-automotive znaleźli się Łukasz Topoliński z Hustro|Topolinski Consulting oraz Kamil Sałata z PayComplete. Po raz pierwszy na branżowych spotkaniach, temat jakości wybrzmiał w sposób szczególny i dobitny. Uczestnicy spotkania mogli przekonać się o tym jak kosztowny w swoich konsekwencjach może być brak jakości a dyskusja osób odpowiedzialnych za ten obszar w innych branżach dała odpowiedź na ile rozwiązania sprawdzone na zakładach największych producentów samochodów mogą być adaptowane w sektorach nie związanych z motoryzacją oraz czego motobranża może nauczyć się od innych.

Temperaturę dyskusji musiał studzić prowadzący spotkanie dziennikarz Rafał Jemielita. Prelegenci nie chcieli kończyć swych rozmów, uczestnicy również oczekiwali szerokiego ujęcia poruszanych kwestii. Okazją do rozwinięcia tematów były przerwy kawowe.  Tłumy gromadziły się wokół robotów firm Astor, Fanuc oraz Mitsubishi Electric. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się też “elektryczna Syrenka”, czyli samochód Vosco Ev2, który przy akompaniamencie wspaniałej historii tego przedsięwzięcia opowiedzianej przez Damiana Wolińskiego z firmy FSO Syrena, uczestnicy konferencji mogli oglądać w hotelowym lobby.

Moto Idea Awards

Pierwszy dzień Konferencji zamknęła uroczysta Gala, podczas której osoby oraz firmy, które wywarły znaczący wpływ na branżę motoryzacyjną w Polsce, otrzymały motoideowe statuetki. Wśród laureatów tej prestiżowej nagrody znaleźli się: LG Energy Solution Wrocław, Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Wielton SA, Toyota Motor Manufacturing Poland a także Paweł Wideł z firmy Stellantis oraz Marek Tomanek z GKN Automotive.

Ludzie i roboty

Drugi dzień Moto Idei poświęcony został tematom HRu oraz robotyzacji. Podczas wykładu dyrektor Polskiego Forum HR, Agnieszki Zielińskiej można było posłuchać na temat zatrudnienia w sektorze motoryzacji oraz budowy zasobów ludzkich przyszłości. Wątek ten był kontynuowany w panelu dyskusyjnym moderowanym przez Martę Pawlak-Dobrzańską. Do dyskusji na temat relacji “atrakcyjny pracodawca i zadowolony pracownik” CEO firmy Great Digital zaprosiła Agnieszkę Zielińską, Romana Zabłockiego z firmy Antal, Piotra Blachurę z firmy LG Energy Solution oraz Łukasza Sienkiewicza reprezentującego Instytut Analiz Rynku Pracy.

Rozmowa o ludziach stanowiła dobry wstęp do ostatniego panelu dyskusyjnego, dotyczącego robotyzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych. Wystąpienia Jacka Taczały z Mitsubishi Electric Europe oraz Piotra Merwarta z firmy Astor pokazały, jak roboty mogą współpracować z człowiekiem. Dyskusję na ten temat podjęli też wspomniany wcześniej dr Mario Herger a także Aleksander Gwizdała z firmy Antalis Poland. Trudne pytania panelistom zadawał w dziennikarskim stylu Rafał Jemielita.

11. edycja konferencji Moto Idea przeszła już do historii. Po raz pierwszy dwudniowe spotkanie zgromadziło blisko 200 uczestników, w tym ponad 30 ekspertów, którzy podzielili się swoją wiedzą i pomysłami jak zarządzić zarówno wyzwaniami jak i szansami w tym trudnym dla branży czasie. Branża chciała znaleźć się w jednym miejscu i wymienić doświadczeniem i bez wątpienia ten cel został osiągnięty. Dziękujemy wszystkim gościom za udział i już teraz zapraszamy na 12. edycję!

 

Social Share